Korzystanie z auta jest dziś coraz częściej niezbędne, ponieważ komunikacja zbiorowa jest niezbyt komfortowa. Każda awaria pojazdu jest więc uciążliwa i sprawia, że trzeba znaleźć możliwość szybkiego usunięcia problemu. Większość usterek wymaga wizyty w warsztacie specjalizującym się w naprawie samochodów. W Lublinie i okolicach najlepiej w tym celu odwiedzić firmę Auto Lux. Jest ona w stanie zająć się zarówno najnowocześniejszymi pojazdami wyposażonymi w silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, jak i leciwymi konstrukcjami, w których zamontowano silniki dwusuwowe. Przekonajmy się, jak działały jednostki napędowe tego rodzaju i co je wyróżniało.
Jak pracuje silnik dwusuwowy?
Praca każdego silnika spalinowego wymaga pełnego cyklu składającego się z kilku zachodzących po sobie etapów. Pierwszym z nich jest dostarczenie do cylindra mieszanki paliwowo-powietrznej, a drugim wytworzenie odpowiedniego ciśnienia, które pozwoli na jej efektywne spalenie. Etap trzeci to zapłon i rozprężenie następujące w komorze spalania, które wywołuje ruch tłoka w dół, co przekłada się na zamianę energii chemicznej na mechaniczną przekazywaną do wału korbowego oraz czwarty związany z powrotem tłoka do położenia górnego, a także wyprowadzaniem spalin z cylindra. W nowoczesnych silnikach czterosuwowych wszystkie te zjawiska zachodzą podczas czterech suwów tłoka – ssania, sprężania, rozprężania oraz wydechu. W silniki dwusuwowym ssanie oraz wydech mają miejsce między jednym suwem a drugim, gdy tłok znajduje się w pobliżu swego maksymalnego górnego oraz dolnego położenia.
Co wyróżnia silniki dwusuwowe?
Silnik dwusuwowy jest znacznie prostszy konstrukcyjnie i składa się z mniejszej liczby elementów, jest też lżejszy, choć zarazem jego praca okazuje się głośniejsza, a wyważenie gorsze, jeśli pod uwagę brać montowane kiedyś w samochodach silniki dwucylindrowe i nowoczesne czterocylindrowe. Najważniejszą różnicą będzie brak układu smarowania – olej jest tu dodawany do paliwa – oraz skomplikowanego rozrządu, który najczęściej był sterowany położeniem tłoka. Inny jest też sposób wyprowadzania spalin.