Nowoczesne jednostki napędowe działają na tej samej zasadzie co pierwsze silniki, a więc za sprawą wykorzystywania energii zmagazynowanej w węglowodorach. Są one wydajne i trwałe, o ile użytkownik pamięta, o regularnych przeglądach u mechanika – w Lublinie i okolicach usługi na najwyższym poziomie oferuje warsztat Auto Lux. Prawidłowo serwisowane nie powodują również tak dużego zanieczyszczenia powietrza, jak miało to miejsce w przypadku konstrukcji używanych przed laty. W znacznej mierze odpowiadają za to specjalne rozwiązania konstrukcyjne i układy pozwalające na „doczyszczanie” spalin. Przekonajmy się, dlaczego jest to niezbędne i zobaczmy, czego używa się w tym celu.
Co znajduje się w spalinach opuszczających silnik?
Substancje zawarte w spalinach to wiele związków o znacznej toksyczności. Są to m.in. tlenek węgla, węglowodory HC określane też jako lotne związki organiczne, a ponadto pochodne węglowodorów, tlenki siarki i azotu, a ponadto duża liczba substancji tworzących tzw. pyły zawieszone, w tym drobiny metali ciężkich np. ołowiu. Sposobem na rdzenie sobie z ich obecnością jest rozkład termiczny możliwy w wysokich temperaturach.
Jak nowoczesne silniki radzą sobie ze spalinami?
W produkowanych obecnie jednostkach napędowych dużą wagę przykłada się do redukcji ilości powstających zanieczyszczeń. Jest to możliwe za sprawą stosowania rozwiązań konstrukcyjnych pozwalających na uzyskanie większej mocy z mniejszej pojemności skokowej np. za sprawą użycia turbosprężarki, ale również dzięki oprzyrządowaniu aktywnie usuwającemu potencjalnie niebezpieczne substancje, a więc klasycznym katalizatorom czy filtrom DPF/FAP (Diesel Particulate Filter/Filtre à Particules) i korzystaniu z AdBlue, jak też systemom recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation).