Skrzynia biegów to element pojazdu odpowiedzialny za dobór odpowiednich przełożeń, ale także podzespół, który ma znaczny wpływ na komfort jazdy. Ze względu na dynamiczne zmiany sytuacji na drodze biegi muszą być zmieniane z dużą częstotliwością, co dla wielu kierowców stanowi znaczne obciążenie i jest sporą uciążliwością. Rozwiązaniem tego problemu jest wybór samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Przekonajmy się, w jaki sposób działają manualne i automatyczne skrzynie biegów
Manualne skrzynie biegów
Samochody z manualnymi skrzyniami biegów są coraz mniej popularne, mimo że konstrukcje te są trwałe i proste w serwisowaniu. Wymagają jednak operowania pedałem sprzęgła oraz dźwignią zmiany biegów, co bywa uciążliwe w ruchu miejskim. Zmiana biegów następuje tu ręcznie przez przesunięcie drążka w inne położenie, co przesuwa względem siebie znajdujące się w skrzyni koła zębate i daje w efekcie inne przełożenie.
Zautomatyzowane skrzynie biegów
Zautomatyzowane skrzynie biegów to konstrukcje o działaniu podobnym do skrzyni manualnej. W tym przypadku jednak za zmianę przełożeń odpowiadają specjalne urządzenia. Coraz rzadziej są to przekładnie złożone ze sprzędła hydrokinetycznego, a częściej albo urządzenia z elektrycznym sterowaniem sprzęgłem i zmianą pozycji nastawnika, albo dwusprzęgłowe. Jedno sprzęgło obsługuje biegi parzyste, drugie nieparzyste. Podczas przyspieszania zmiana może następować szybko, bo skrzynia ma już „przygotowane” kolejne przełożenie.
Bezstopniowe skrzynie biegów
Na innej zasadzie działają bezstopniowe skrzynie biegów. Tu napęd jest przekazywany przez specjalny pas, a przełożenie dobiera się przez zbliżanie lub oddalanie od siebie stożkowych kół pasowych, co odpowiada zmianie średnicy koła zębatego w klasycznej skrzyni.
Automatyczne skrzynie biegów
Automatyczne skrzynie biegów wyróżniają się dużą masą i skomplikowaną budową, są więc stosowane w autach luksusowych i wybierane stosunkowo rzadko. Przykładem może być skrzynia hydrokinetyczna ze sprzęgłem hydrokinetycznym.