Sprzęgła różnią się między sobą markami w zależności od rodzaju i modelu samochodu, w jakim są zamontowane. Ich zużycie jest uzależnione od wielu czynników takich jak rodzaj pokonywanej przez auto trasy, długość tej trasy, a nawet umiejętności prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Aby dobrze zrozumieć na czym polega zużycie sprzęgła od strony technicznej, warto w tym celu poznać po krótce budowę sprzęgła.
Zazwyczaj mamy do czynienia ze sprzęgłami jednotarczowymi, składającymi się z łożyska, docisku i tarczy. Model ten zwany jest także ciernym, ponieważ tarcz posiada tzw. okładziny cierne, to ich zużycie jest najczęstszym powodem wymiany części w sprzęgle. Łożysko wpływa na możliwość płynnego docisku pedału, a docisk powoduje jego połączenie z kołem zamachowym samochodu. Zużycie jednego lub kilku elementów jednocześnie będzie wywoływało inne skutki, o których warto przeczytać w naszym wpisie poniżej.
Pamiętajmy również o tym, że każde sprzęgło ma swoją określoną wytrzymałość przewidzianą przez producenta. Naszym zdaniem jest to część, na której nie warto oszczędzać, ponieważ nowe sprzęgło dobrej klasy powinno wytrzymać nawet 100 – 200 tysięcy km.
Po czym poznamy, że czas na wymianę sprzęgła
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy dochodzi do zużycia sprzęgła i zachodzi konieczność jego wymiany. Z reguły jest to proces zachodzący powoli, wręcz niezauważalnie. Często zatem mogą nam umknąć pierwsze zmiany w pracy sprzęgła, które powinny być dla nas niepokojącym sygnałem do dokonania przeglądu sprzęgła lub jego wymiany. Kiedy zatem zacząć się niepokoić? Można zacząć się niepokoić o poziom zużycia sprzęgła, jeśli napotykamy na trudności przy ruszaniu z miejsca, wciskając pierwszy bieg, bieg wsteczny albo przy zmianie biegów odnosimy wrażenie, że coś ją blokuje. Może być także wtedy odczuwalne wyraźne drżenie skrzyni biegów lub dająca się słyszeć głośniejsza niż zazwyczaj praca skrzyni, rodzaj dźwięku porównywalny do dźwięku szumów lub zgrzytania. Klienci zgłaszający się do nas z problem ze sprzęgłem często uskarżają się także na odczuwalne szarpnięcie przy ruszaniu z miejsca lub ślizganie się sprzęgła. Powodem może być zużycie tłumików umiejscowionych w tarczy sprzęgła. Zdarza się także, że samochód trafiający na przegląd wydziela nieprzyjemny dla nosa zapach spalenizny. Wówczas może się okazać, że okładziny tarczowe sprzęgła uległy przegrzaniu, czyli potocznie zwanemu spaleniu. Nie pozostaje nam wtedy nic innego jak wymiana zużytych części na nowe.