Układ hamulcowy tworzy kilka współdziałających ze sobą elementów. Od ich stanu oraz współpracy zależy sprawność całego układu hamulcowego, który zapewnia bezpieczne poruszanie się po drodze samochodem. Warto zapoznać się, jakim typowym awariom może ulec układ hamulcowy naszego pojazdu.
Układ hamulcowy – co może ulec uszkodzeniu?
Podczas jazdy samochodem napawamy się prędkością, którą potrafi on rozwijać, jednak równie ważne jest skuteczne i bezpieczne zatrzymanie pojazdu. Działanie to umożliwi nam działający bez zarzutu układ hamowania. Dzięki niemu zmniejszamy prędkość auta, ale też unieruchamiamy je podczas postoju. Najczęściej spotykane awarie elementów układu hamulcowego to:
- Uszkodzenie klocków hamulcowych – ma związek z nierównomiernym ich zużywaniem się – ścieraniem, lub przegrzaniem. Zużywanie klocków hamulcowych, wykonanych z materiału podatnego na ścieranie, przyspiesza się, jeśli są różnej wielkości. Dlatego zawsze należy wymieniać klocki we wszystkich kołach jednocześnie, a na pewno na tej samej osi. Niszczenie klocków obserwujemy, gdy dociskają zbyt mocno do zużytych tarcz hamulcowych. Również nieprawidłowa technika prowadzenia pojazdu, gdy zbyt rzadko wykorzystuje się hamowanie silnikiem, przyspiesza zużycie klocków hamulcowych.
- Zużycie tarcz hamulcowych – wykonane z wytrzymałego metalu, współdziałają z klockami hamulcowymi, by poprzez tracie doprowadzić do unieruchomienia kół. Objawem ich niszczenia są rowki pojawiające się z czasem na ich powierzchni za sprawą przedostających się zanieczyszczeń z drogi: żwiru, kamyków. Jako że wyprodukowane są z metalu, to nie są odporne na korodowanie. Mimo że odporne są na wysokie temperatury, do których dochodzi podczas tarcia, to może też je zniszczyć przegrzanie wywołane awarią tłoczka hamulcowego.
- Wyciek płynu hamulcowego – następuje w przypadku niesprawnych przewodów. Jednak sam płyn traci wraz z eksploatacją samochodu swoje właściwości. Jest to substancja wyprodukowana na bazie higroskopijnego glikolu, przez co z czasem zmieniają się proporcje w jej składzie. Zwiększony poziom wody obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego i sprawia, że przestaje spełniać swoje funkcje. A to jego skład i ciśnienie umożliwiają sprawne dociskanie klocków hamulcowych do tarcz i odbijanie się od nich.
Jak zapobiegać awariom układu hamulcowego?
Układ hamulcowy tak ważny w należycie funkcjonującym aucie, wykazuje dość nieskomplikowaną budowę. Dlatego zapobieganie usterkom w jego obrębie nie stanowi trudności dla doświadczonego mechanika samochodowego. Warunkiem jest zadbanie o regularne przeglądy samochodowe, podczas których możliwe jest ocenienie sprawności układu hamulcowego. Mechanik sprawdza poziom i ciśnienie płynu hamulcowego oraz rekomenduje wymianę klocków bądź tarcz hamulcowych, jeśli czas ich przydatności wkrótce upływa. Pamiętajmy, że awaria systemu hamowania niesie poważne następstwa, warto zatem dbać o jego sprawność.