Układ wydechowy to najczęściej ulegają usterkom element samochodu. Na taki stan rzeczy wpływa ciągła praca przy wysokich temperaturach, szkodliwych substancjach i niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Zbyt głośny wydech w pojeździe zwykle świadczy o jego usterce. Co najczęściej psuje się w tym układzie?
Układ wydechowy – najczęstsze usterki
Obecnie, najczęstszą usterką układu wydechowego jest zapychanie filtrów cząstek stałych, czyli DPF/FAP. Dochodzi do tego wskutek złego stanu technicznego auta oraz jazdy nim tylko na krótkich dystansach. Aby naprawić usterkę, należy wykonać serwisowe wypalanie filtra, jeżeli to nie pomoże – konieczna jest regeneracja filtra lub wymiana na nowy. Kolejne usterki układu wydechowego są związane z kolektorem i katalizatorem. Kolektor może ulec zniszczeniu poprzez narażanie na różnice temperatur. Regularne rozgrzewanie i stygnięcie prowadzi do jego pęknięcia. Nie zawsze jednak trzeba wymieniać kolektor na nowy. Często wystarczy zwykły spaw. Natomiast katalizator często ulega awarii poprzez niedrożności spowodowane osadzaniem się sadzy. Skutkuje to spadkiem mocy auta. Uszkodzony katalizator wymienia się na nowy. W tym przypadku dochodzi do zerwania przewodów zasilających.
Rdza jako przyczyna usterek
Poszczególne elementy, na które składa się układ wydechowy w aucie, są wykonane ze stali, przez co łatwo ulegają procesowi rdzewienia. Nawet niewielki nalot może doprowadzić do nieszczelności układu.