Samochody są wyposażane w elementy, które podnoszą komfort ich eksploatacji, lecz jednocześnie są na tyle złożone, że nawet niewielkie usterki oznaczają zwykle konieczność wizyty u dobrego mechanika. W Lublinie pomoc w przypadku problemów z pojazdem gwarantuje serwis Auto Lux. Warto pamiętać, że kłopotliwe mogą okazać się nie tylko „poważne” awarie, ale także odmowa współpracy ze strony „drobniejszych” układów. Dobrym przykładem będzie tu centralny zamek. Dowiedz się, jaka jest zasada jego funkcjonowania i zobacz, co może się w nim zepsuć.
Jak jest zbudowany centralny zamek i na jakiej zasadzie pracuje?
Centralny zamek to układ, który jest połączony z elementami mechanicznymi odpowiedzialnymi za ryglowanie drzwi, a w wielu autach także klapy bagażnika czy wlewu paliwa. Instalacja tego rodzaju składa się z siłowników obsługujących poszczególne drzwi, w tym jednego działającego w trybie master, a więc takiego, którego aktywacja przy pomocy tradycyjnego kluczyka powoduje zmianę położenia rygli w pozostałych i sterownika, przewodów i elementów montażowych, a także pilota obsługującego całość. W zależności od konstrukcji siłowniki mogą działać pneumatycznie, współpracując ze specjalną pompą albo, co częściej stosowane, pracować dzięki dostarczaniu napięcia. W takim przypadku każdy z nich jest wyposażony w silnik oraz element fizycznie przemieszczający cięgno blokujące rygiel zamka.
Najczęstsze awarie centralnego zamka
Zdarza się, że mechanizm centralnego zamka nie działa poprawnie. Do najczęstszych przyczyn usterek poza niesprawną baterią w pilocie należą problemy z rozładowanym akumulatorem, a także usterki sterownika. Częstym powodem usterek są też elementy mechaniczne układu odpowiadającego za pracę zamków. Możliwa jest także awaria jednego z siłowników.