Pompa paliwa jest elementem, którego zadaniem jest dostarczanie paliwa do silnika ze zbiornika. Paliwo zostaje najpierw wtłoczone do wtryskiwaczy, a stamtąd trafia do cylindrów. Stosowane są obecnie dwa rodzaje pomp: pompy liniowe oraz pompy wewnątrzzbiornikowe, przy czym te drugie są znacznie bardziej popularne. Są to pompy bardzo ciche, zapewniające większy komfort jazdy.
Objawy awarii
Jak każda część samochodu, pompa paliwa może ulec awarii. Skąd mamy wiedzieć, że uszkodzona jest pompa? Do najbardziej charakterystycznych objawów należą:
• brak pracy silnika – z powodu braku paliwa nie następuje spalanie;
• problemy z rozruchem;
• gaśnięcie silnika – silnik może zgasnąć zaraz po uruchomieniu z powodu braku paliwa lub gaśnie przy włączonym pedale gazu;
• szarpanie – może zdarzać się podczas przyspieszania ze względu na zbyt małą ilość przepływu paliwa;
• dziwne dźwięki – to mniej charakterystyczne objawy, mogące świadczyć o innych uszkodzeniach, jednak nigdy nie wolno ich lekceważyć.
Jeśli zauważymy powyższe objawy, nie zwlekajmy z odwiedzeniem warsztatu samochodowego. Jazda uszkodzonym autem może pogorszyć sytuację, a nawet być przyczyną kolizji.
Przyczyny awarii
Najczęstszą bezpośrednią przyczyną problemów z pompą jest zanieczyszczenie zbiornika paliwa brudem i rdzą. Ważne jest zatem, żeby zamiennik pompy paliwa został zainstalowany w czystym zbiorniku paliwa.
Inne przyczyny awarii pompy paliwa to niesprawne połączenia elektryczne, na przykład przegrzanie styków powodujące podawanie zbyt niskiego napięcia do pompy lub obluzowane połączenia.
Jazda na rezerwie
Specjaliści od napraw pompy paliwa zdecydowanie odradzają jazdę na rezerwie lub niskim poziomie paliwa. Zalecają, by starać się utrzymywać bak wypełniony przynajmniej w 1/3. Mała ilość paliwa w baku powoduje, że pompa nie jest odpowiednio chłodzona i smarowana, nie pracuje prawidłowo – zasysa dużą ilość powietrza, co może prowadzić do zatarcia, a nawet całkowitego zniszczenia urządzenia. Taki stan oznacza to też większą ilość wilgoci w baku, co wywołuje jego rdzewienie. Kawałki rdzy mogą być przyczyną awarii pompy i innych części, na przykład wtrysków.