W dzisiejszych czasach coraz więcej kierowców decyduje się na montaż instalacji LPG, która pozwala zaoszczędzić na paliwie. Przed decyzją warto dobrze zastanowić się nad rodzajem zbiornika, jaki chcemy zamontować. Wybór powinien być podyktowany rodzajem auta, którym jeździmy i indywidualnym sposobem jego użytkowania.
Do wyboru są obecnie dwa typy zbiorników: w kształcie koła zapasowego (toroidalnym) oraz w kształcie walca (cylindrycznym). Możliwości zainstalowania zbiornika LPG (najczęściej w bagażniku lub pod nim), ściśle określają przepisy. Porady możemy szukać odwiedzając warsztat samochodowy Lublin, który zajmie się montażem naszej instalacji gazowej.
Zbiorniki w kształcie opony
Zbiorniki toroidalne mają pojemność około 35-55 litrów. To najczęściej dzisiaj wybierane rodzaje zbiornika. Przypominają one kształtem oponę samochodową, dlatego montowane są właśnie w miejsce koła zapasowego, nie zabierając dodatkowej przestrzeni bagażnika. Trzeba jednak rozwiązać problem miejsca dla koła zapasowego. Większość kierowców wkłada je do pokrowca i wozi w bagażniku. Ci, którzy przewożą dużo bagaży, po prostu rezygnują z wożenia koła zapasowego, zastępując je na przykład preparatem w piance do awaryjnego uszczelnienia uszkodzonego koła.
Niektóre modele aut posiadają koło zapasowe podwieszone pod podwoziem. Jeśli warunki techniczne na to pozwalają, zbiornik LPG można zamontować pod spodem samochodu. Konieczne jest wtedy zastosowanie specjalne osłony z powodu trudnych warunków użytkowania.
Minusem zastosowania zbiorników toroidalnych jest stosunkowo mała pojemność, przez co wymagają dość częstego tankowania. W normalnych warunkach drogowych, gdzie stacje paliw są prawie co krok, nie będzie to aż tak dużym problemem.
Zbiorniki w kształcie walca
Zbiorniki cylindryczne są uniwersalne – nadają się prawie do każdego bagażnika, w każdej wersji nadwozia, choć najlepsze będą do nadwozia typu sedan z dużym bagażnikiem. Zazwyczaj instaluje się je w poprzek, zaraz za oparciami tylnej kanapy. Można je także montować wzdłuż. Dzięki temu zostaje więcej przestrzeni ładunkowej po położeniu tylnych oparć. W tym przypadku minusem jest nierówne obciążenie auta, co może wpływać na jakość jazdy i trwałość elementów zawieszenia.
Zbiorniki cylindryczne także mogą być instalowany pod samochodem, jeśli warunki techniczne samochodu na to pozwalają.
Występują one w bardzo różnych wielkościach – ich pojemność waha się od ok. 25 do 140 litrów. Często stosowane są przez kierowców dużych samochodów – busów i aut dostawczych oraz tych, którym zależy na rzadszym tankowaniu.
Wybierając zbiornik LPG, warto także pamiętać, że każdy z nich ma homologację Transportowego Dozoru Technicznego ważną przez 10 lat. Po upływie tego czasu trzeba uzyskać przedłużenie legalizacji lub wymienić zbiornik na nowy. Całkowity okres użytkowania zbiornika LPG to maksymalnie 20 lat.