Zakładanie instalacji gazowych w samochodach od lat cieszy się dużą popularnością ze względu na niskie ceny LPG. Kierowcy, którzy rozważają możliwość podpięcia silnika pod gaz, muszą najpierw dowiedzieć się, jakie konsekwencje z tym się wiążą. W poniższym wpisie przeczytasz najważniejsze informacje dotyczące możliwości założenia instalacji gazowej w twoim aucie.
Jakie są ograniczenia dotyczące instalacji systemu LPG?
Musisz wiedzieć, że nie każdy silnik da się przerobić na zasilanie gazowe. Na rynku jest coraz więcej aut z bezpośrednim wtryskiem, które są trudne lub kosztowne do zaadoptowania systemu LPG. Są to np. silniki FSI, TFSI, TSI Volkswagena, JTS z grupy Fiat/Alfa Romeo/ Lancia oraz IDE z Renault. Jednak do większości silników można podłączyć gaz dzięki dobraniu odpowiedniej generacji. Przed samym montażem trzeba opróżnić bagażnik, aby umożliwić monterom umieszczenie zbiornika paliwa gazowego. Poza tym nie ma specjalnych wymagań dotyczących przygotowania auta do instalacji LPG. Wszystkie niezbędne czynności przeprowadzane są w warsztacie przez fachowców, którzy na żywo muszą ocenić stan wybranych podzespołów. Mogą jednak pojawić się usterki, które trzeba najpierw naprawić.
Jakie podzespoły wpływają na poprawne działanie gazu?
System gazowy w dużym stopniu obciąża układ zapłonowy, dlatego trzeba sprawdzić stan świec, przewodów zapłonowych oraz cewki w silniku. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się szarpnięcia lub gaśnięcie silnika. Niezbędny jest także sprawny układ chłodzenia, a w szczególności poprawne działanie termostatu, który wpływa na przełączanie gazu i poprawną pracę na tym paliwie. W niektórych autach trzeba zbadać sondę lambda odpowiadającą za dozowanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli nie będzie działać poprawnie, mogą pojawić się problemy z rozwijaniem mocy i normalną jazdą. Dopasowanie systemu gazowego do niektórych silników powoduje większe wymagania związane np. z częstszą regulacją luzów zaworowych.
Konsekwencje eksploatacji instalacji gazowej
Koszty użytkowania gazu są realnie niższe, a inwestycja w instalację przeważnie zwraca się w ciągu kilku miesięcy (w zależności od ceny instalacji i kwoty wydawanej na paliwo). Jednak niektóre opłaty będą większe niż w przypadku benzyniaków. Za przegląd nie zapłacisz już 99 zł, ale 162 zł. Wyższą cenę żądają także ubezpieczyciele, którzy wychodzą z założenia, że użytkownicy takich samochodów więcej podróżują. Auto na gaz porusza się cicho, pracuje płynnie i nie emituje toksycznych gazów, które negatywnie wpływają na środowisko. Kierowca w każdym momencie może przełączyć się na benzynę, co daje mu alternatywę w jeździe. Do wad trzeba zaliczyć ograniczenie miejsca w bagażniku związane z montażem butli oraz częste tankowanie. Gaz jest tańszy, jednak samochód zużywa go więcej niż benzyny.