Instalacje gazowe od lat cieszą się dużą popularnością ze względu na niską cenę tego paliwa w stosunku do benzyny. Jeśli zastanawiasz się nad podłączeniem LPG do swojego silnika, z pewnością chcesz dowiedzieć się, jakie są dostępne rozwiązania. Obecnie używane systemy pozwalają na montaż w większości samochodów. W poniższym wpisie skupimy się na najczęściej używanych generacjach instalacji gazowych.
Instalacja wielopunktowa gazu w fazie lotnej
W większości aut zakłada się wielopunktowy (sekwencyjny) wtrysk gazu zwany także IV generacją. W bagażniku montowana jest butla, która przewodem łączy się z reduktorem (parownikiem) wpiętym w układ chłodzenia silnika. Gaz pod wpływem ciepła rozpręża się do stanu lotnego i podawany jest poprzez elektronicznie sterowane zawory wtryskiwaczy. Takie instalacje gazowe do samochodu można założyć w większości pojazdów z wtryskiem sekwencyjnym benzyny, katalizatorem, sondą lambda oraz systemem diagnostyki pokładowej. Nie nadają się one do samochodów gaźnikowych z jednopunktowym lub mechanicznym wtryskiem. Dawkę kontroluje komputer silnika, który oblicza moment otwarcia wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla każdego cylindra osobno. W porównaniu do poprzednich generacji wyeliminowano różnice w dynamice i mocy silnika pomiędzy zasilaniem gazem a benzyną.
Wtrysk sekwencyjny gazu w fazie ciekłej
V generacja to wtrysk gazu w fazie ciekłej. Nie ma w niej reduktora, a więc nie trzeba ingerować w układ chłodzenia. Wymagane jest jednak nawiercenie kolektora w celu zamontowania w nim wtryskiwaczy gazowych. W zbiorniku gazu montuje się pompę tłoczną, której zadaniem jest utrzymywanie stałego ciśnienia gazu dostarczanego do wtryskiwaczy. Korzystają one z sygnałów pochodzących z wtryskiwaczy benzynowych, co zapewnia pracę w takich samych sekwencjach. LPG pod postacią cieczy rozpręża się w silniku i tam się schładza. Niekorzystna ilość powraca przewodem do zbiornika. Po uruchomieniu zimny silnik bardzo szybko przełącza się na gaz. W poprzednich generacjach gaz dostawał się do reduktora pod ciśnieniem własnym, co nie zawsze sprawdzało się na dużych mrozach. W tym systemie nie ma tego problemu.
Bezpośredni wtrysk gazu
Bezpośredni wtrysk występuje w dwóch fazach. W przypadku fazy lotnej poszczególne elementy systemu są montowane jak w instalacji sekwencyjnej, a gaz jest dostarczany przez dodatkowe wtryskiwacze. Samochód jeździ jak na benzynie, a przełączenie na gaz jest niezauważalne. Przeskok zależy od temperatury, jaką ustawi montażysta. Bezpośredni wtrysk w fazie ciekłej nie ma reduktora i własnych wtryskiwaczy. Gaz podawany jest za pomocą fabrycznych wtryskiwaczy. Benzyna nie jest potrzebna nawet do rozruchu. Wyjątkiem są auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Ten system pozwala na największe oszczędności, jednak koszty montażu są stosunkowo duże.