Każdy silnik spalinowy podczas pracy nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur. By uchronić jego podzespoły przed uszkodzeniami związanymi ze zmianą właściwości materiałów, z jakich je zrobiono w wyniku stale oddziałującego ciepła w blokach silników i głowicach wykonywane są specjalne kanały, którymi przepływa płyn chłodniczy. Dla zachowania prawidłowych parametrów pracy musi on być utrzymywany zarówno w odpowiedniej ilości, jak i stanie. Wymiana płynu chłodniczego jest jednym z ważnych elementów regularnego serwisu auta. Warto jednak pamiętać, że płyny muszą być właściwie dobrane do rodzaju pojazdu.
Jakie są typy płynów chłodniczych i kiedy trzeba je wymieniać?
Płyn chłodniczy odbiera nadmiar ciepła, przepływając przez kanały znajdujące się w silniku, po czym za sprawą pompy i wytwarzanego przez nią ciśnienia trafia do chłodnicy. Dzięki jej dużej powierzchni chłodziwo oddaje temperaturę do opływającego lamelki powietrza, po czym powraca do silnika. Ze względu na konieczność ochrony przed zamarzaniem do płynu dodaje się glikol etylenowy lub propylenowy, a także substancje będące inhibitorami korozji oraz ograniczającymi osadzanie się kamienia kotłowego. Płyny do chłodnic występują w trzech odmianach – IAT (Inorganic Additive Technology) z dodatkiem związków nieorganicznych, OAT (Organic Acid Technology) z kwasami karboksylowymi, jak również HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) zawierających krzemiany oraz kwasy karboksylowe, lecz w mniejszym stężeniu. Ponieważ wraz z upływem czasu skład chemiczny płynu ulega przekształceniom, warto go wymieniać – zwykle przynajmniej co dwa lata.
Co oznacza kolor płynu?
Kolor płynu do chłodnic nie ma żadnego związku z ich składem i przeznaczeniem. Ten sam kolor mogą mieć płyny o zupełnie innych parametrach. Jednocześnie jego stosowanie przypomina o tym, że nie powinno się mieszać płynu pochodzącego od różnych producentów, ponieważ może to wpłynąć na skrócenie jego żywotności i zmniejszenie efektywności chłodzenia. Podczas przeglądów powinno się więc zastępować cały płyn nowym.