Silniki spalinowe są konstruowane z myślą o wykorzystywaniu konkretnego rodzaju paliwa. Podstawowe rozróżnienie to wybór między jednostkami benzynowymi spalającymi etylinę oraz wysokoprężnymi, które są zasilane olejem napędowym. W wyborze odpowiedniego dystrybutora pomagają wyraźne oznaczenia kolorystyczne – czerń dla ropy i zieleń dla benzyny. Inne są też często średnice wlewów oraz grubości końcówek dystrybutorów. Kierowcy „benzyniaków” muszą jednak także wybierać między paliwem 95-oktanowym a 98-oktanowym. W niektórych przypadkach pomyłki mogą prowadzić do skrócenia żywotności silnika i zmusić do wizyty u mechanika. W Lublinie i okolicach w razie problemów najlepiej udać się do warsztatu, który będzie w stanie usunąć każdą usterkę. Przekonajmy się, dlaczego różnice są tak ważne.
Różnice między paliwem 95 a 98
Benzyny dostępne na stacjach są oferowane w dwóch podstawowych rodzajach – jako 95 i 98-oktanowe. Wiąże się to z różną podatnością na spalanie stukowe, tj. niekontrolowaną detonację mieszanki paliwowo-powietrznej. Jej prawdopodobieństwo jest tym wyższe, im mniejsza będzie liczba oktanów. Ponieważ konstruktorzy silników zdają sobie sprawę z istniejącego ryzyka, zarówno budowa jednostki napędowej, jak i charakterystyka jej pracy nadzorowana przez komputer zarządzający działaniem wtrysku są dopasowane do konkretnego rodzaju paliwa. Choć producenci paliw reklamują wyroby o wyższej liczbie oktanowej jako dające więcej mocy, to w wielu sytuacjach nie będzie to prawda. Co gorsza, w niektórych pojazdach dłuższe stosowanie benzyny innej niż zalecana przez producenta może doprowadzić do przyspieszonego zużycia elementów silnika, wpływając niekorzystnie na osiągi oraz wielkość spalania.
Jaką benzynę tankować?
Wiele nowoczesnych silników jest przystosowanych zarówno do pracy na benzynie 95, jak i 98-oktanowej. W takim przypadku kierowca ma na stacji pełną dowolność, choć paliwo 98 z reguły jest droższe, a korzyści z jego używania nie zawsze będą widoczne. Z pewnością nie należy jednak stosować benzyny 95-oktanowej wówczas, gdy dla pojazdu zalecana jest benzyna 98-oktanowa. Nie warto też wlewać benzyny 98-okranowej do zbiornika samochodu, który został zaprojektowany do korzystania z benzyny 95-oktanowej. Będzie to ważne zwłaszcza w starszych pojazdach.