Żywotność auta oraz koszty związane z jego nieoczekiwanymi awariami zależą od tego, czy użytkownik pamięta o regularnym serwisowaniu, a w razie podejrzeń, że któryś z podzespołów pracuje nieprawidłowo, udaje się do sprawdzonego warsztatu samochodowego. W Lublinie i okolicach najlepszą diagnozę oraz obsługę można znaleźć w firmie Auto-Lux. Jednym z podzespołów, które zużywają się podczas eksploatacji pojazdu, jest sprzęgło, którego usterka często prowadzi do problemów z kołem dwumasowym oraz skrzynią biegów. Przekonajmy się, jak działa sprzęgło i zobaczmy, co świadczy o tym, że wymaga wymiany.
Jak działa sprzęgło?
Silnik samochodu podczas jazdy jest cały czas uruchomiony, pracując z odpowiednią dla uzyskania pożądanej prędkości ilością obrotów. Dla osiągnięcia właściwego momentu obrotowego są one przekazywane do skrzyni biegów, co daje możliwość dobrania potrzebnego przełożenia. Wraz z różnymi warunkami – rozpędzaniem auta lub zmniejszaniem prędkości przełożenia muszą ulegać zmianie. Ponieważ wszystkie koła zębate w skrzyni biegów wirują pod obciążeniem, do ich przełączenia konieczne jest więc chwilowe rozłączenie układu. Podzespołem, który to umożliwia, jest sprzęgło, które składa się zwykle z dwóch tarcz, które są pokryte okładzinami ciernymi. W pozycji roboczej są one do siebie dociśnięte i obracając się, przenoszą moment obrotowy z wału korbowego silnika do wałka głównego skrzyni biegów. Podczas zmiany są od siebie odciągane – część połączona z kołem zamachowym lub dwumasowym w zależności od konstrukcji obraca się nadal z taką prędkością obrotową, jaką generuje silnik. Ta, która jest połączona z wałkiem, wiruje przez pewien czas bezwładnie.
Kiedy zgłosić się do mechanika?
Objawy zużycia sprzęgła to przede wszystkim jego wyraźne ślizganie się, widoczne, gdy wzrost obrotów silnika nie przekłada się na proporcjonalne zwiększenie prędkości. Symptomem zużycia będzie konieczność „wciskania sprzęgła w podłogę” w celu rozsprzęglenia. Na zużycie tarczy wskazuje powtarzający się intensywny charakterystyczny zapach, pojawiający się po puszczeniu pedału sprzęgła. Problemów można się też spodziewać, jeżeli po wciśnięciu sprzęgła pojawiają się kłopoty ze zmianą przełożenia, występujące niezależnie od tego, czy jest to redukcja, czy też wrzucenie wyższego biegu.