Możliwość błyskawicznej zmiany prędkości i skutecznego hamowania w sytuacji awaryjnej jest warunkiem zachowania bezpieczeństwa podczas prowadzenia każdego pojazdu. W nowoczesnych autach z reguły na przynajmniej jednej osi stosuje się układ składający się z tarcz oraz zacisków, a także ulegających normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu klocków hamulcowych. Kontrola ich stanu technicznego, a w razie potrzeby wymiana jest jedną z obowiązkowych pozycji każdego przeglądu samochodu. W Lublinie i okolicach w tym celu warto odwiedzić firmę Auto-Lux. Przekonajmy się, dlaczego klocki są istotne i sprawdźmy, jakie są ich rodzaje.
Jak działają klocki hamulcowe i jaka jest ich budowa?
Klocki hamulcowe to element, który w wyniku pracy zacisków zbliża się do tarczy hamulcowej z obu jej stron i wywołując tarcie, wpływa na zmniejszenie prędkości obrotowej koła, a tym samym na wytracenie energii kinetycznej auta. Ich budowa to kilka warstw różnych materiałów, których łączne działanie pozwala na wytrzymanie powstających obciążeń i skuteczne wykonanie swego zadania. Głównym elementem klocka hamulcowego jest zrobiona z wytrzymałego na temperaturę i obciążenia mechaniczne stopu metalu płytka nośna. To w niej znajdują się mocowania, które pozwalają na osadzenie części w zaciskach. Z zewnątrz klocek jest pokryty elementem metalowym powleczonym warstwą elastomeru, który odpowiada za wyeliminowanie drgań oraz hałasu. Z przeciwnej strony na płytce umieszczona jest warstwa specjalnego spoiwa wraz z izolatorem termicznym, który zapobiega przenoszeniu ciepłą do płytki nośnej. Warstwą roboczą jest okładzina cierna, pod którą umieszczone są metalowe wypustki. Po starciu okładziny do grubości, która wymusza zmianę klocków, generują one podczas hamowania głośne szumy. Celem takiego rozwiązania jest ostrzeżenie kierowcy, że niezwłocznie powinien udać się do serwisu. Podobną funkcję mają cienkie przewody umieszczane w okładzinie – ich przerwanie powoduje zaświecenie się odpowiedniej kontrolki.
Jakie klocki wybrać?
Klocki hamulcowe powinny być dobierane do marki, modelu auta oraz roku jego produkcji. Ponieważ hamulce są często dostarczane przez wyspecjalizowanych producentów, zdarza się, że te same klocki pasują do wielu aut. Jeżeli chodzi o rodzaje okładzin, to najpopularniejszymi rodzajami są klocki z półmetali. Używane są również klocki organiczne azbestowe, klocki niskometaliczne oraz klocki ceramiczne o najlepszych parametrach, lecz zarazem najwyższej cenie.