Choć zdążyliśmy się przyzwyczaić do podziału na opony letnie i opony zimowe, możemy też zauważyć, że w ostatnim czasie produkuje się coraz lepsze modele opon całorocznych. Czy dorównują one modelom sezonowym? Choć w niektórych przypadkach opony całoroczne mogą mieć zbliżone parametry do opon letnich i zimowych, na ogół stanowią kompromisowe rozwiązanie między jednymi i drugimi. Dlatego też przed podjęciem decyzji o wymianie opon na całoroczne, warto zyskać świadomość, na czym dokładnie polega różnica między oponami sezonowymi a całorocznymi i dla jakich kierowców mogą być użyteczne te ostatnie.
Czym opony całoroczne różnią się od sezonowych?
Z formalnego punktu widzenia wszystkie autentyczne opony całoroczne są oponami zimowymi. Widnieje na nich symbol 3PMSF (śnieżynka na tle trzech górskich szczytów). Oznaczone nim opony pozwalają na w pełni legalną jazdę zimą. Co jednak okaże się, kiedy odstawimy formalności na bok i przyjrzymy się temu, jak faktycznie jeździ się na oponach całorocznych? Poruszając się po dobrze odśnieżonych, miejskich drogach, nie odczujemy znaczącej różnicy w prowadzeniu samochodu. Natomiast na długich trasach w trudnych warunkach atmosferycznych zdecydowanie nie doświadczymy tego samego poziomu bezpieczeństwa jazdy, co z oponami zimowymi, zaprojektowanymi specjalnie z myślą o takich okolicznościach. Także latem opony całoroczne przyniosą mniejszy komfort poruszania się niż opony przystosowane do tej właśnie pory roku ‒ zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy w trakcie wysokich upałów.
Dla jakiego kierowcy będą użyteczne opony całoroczne?
Ze względu na to, że opony całoroczne nie są dostosowane do konkretnych okoliczności jazdy, najbardziej przydatne będą dla kierowcy, który porusza się samochodem mało i głównie po mieście, a nie na długich dystansach w skrajnych warunkach pogodowych. Jeśli jednak rocznie robimy ok. 30 tys. km., cechuje nas sportowy styl jazdy, a nasz samochód ma wysokie osiągi, lepszym rozwiązaniem będzie pozostanie przy podziale na opony letnie i opony zimowe. Niedostosowanie opon całorocznych do długiej jazdy w skwarze czy podczas śnieżycy doprowadzi do ich szybszego starcia, które i tak poskutkuje wizytą w warsztacie, a jednocześnie zapewni gorsze prowadzenie niż przy użytkowaniu opon zimowych. Natomiast w sytuacji, w której nasz roczny przebieg nie przekracza 10 tys. km. w terenach zabudowanych, warto rozważyć inwestycję w opony całoroczne. Ich założenia chętnie podejmie się nasza firma. Przy oszczędnym użytkowaniu samochodu mogą one wystarczyć na dłużej i przez to zaoszczędzić i pieniądze, i czas potrzebny na wizytę w warsztacie.