Wał korbowy to niezwykle ważna część silnika samochodowego. Dzięki niemu posuwisty ruch tłoków zmienia się w ruch obrotowy, który następnie przekazywany jest na koła. Ponieważ wał korbowy poddawany jest bardzo dużym obciążeniom, wykonuje się go z trwałych materiałów. Umożliwia mu to odporność na ciągłą pracę. Zazwyczaj do utrzymania prawidłowego funkcjonowania wału korbowego wystarczy regularne sprawdzanie i uzupełnianie poziomu oleju w silniku. Czasami jednak wał korbowy ulega usterkom, które pomoże naprawić warsztat samochodowy Lublin. Jakiego rodzaju awarie mogą dotyczyć wału korbowego i z czym wiąże się ich usuwanie?
Przyczyny awarii wału korbowego
Uszkodzenia wału korbowego to niezbyt częsta usterka silnika. Właściwie tylko dwie przyczyny mogą sprawić, że wał korbowy ulegnie zniszczeniu – to, że będzie on źle zamontowany, lub to, że jego smarowanie zostanie ograniczone. Jeśli przy zakładaniu elementu nie dojdzie do żadnych błędów, a jako użytkownicy samochodu zadbamy o prawidłowe naoliwienie silnika, ryzyko pojawienia się problemów z wałem korbowym będzie bardzo niskie. Mimo to na awarie mogą być narażone elementy składowe i pomocnicze układu. Aby zdać sobie sprawę, jakie usterki mogą przytrafić się wałowi korbowemu, warto poznać jego budowę i dowiedzieć się, które spośród jego części są najbardziej narażone na zużycie.
Narażone na usterki części wału korbowego
Funkcjonowanie wału korbowego w najprostszy sposób można wyjaśnić przez analogię do mechanizmu pedałowego w rowerze. Poruszające się w dół i w górę nogi są jak tłoki, a pedały jak czopy, które dokonują konwersji na ruch obrotowy. To właśnie one najczęściej podlegają regeneracji. Oprócz tego elementem układu korbowego, którego usterka należy do naprawdę poważnych, jest panewka wału korbowego. Gdy zostaje uszkodzona, silnik zazwyczaj nadaje się do remontu. Częścią pomocniczą układu korbowego, która ulega awariom, jest także czujnik. Jeśli działa w nieprawidłowy sposób, powoduje nierównomierną pracę silnika lub całkowite jego unieruchomienie. Czasem konieczna (w przypadku gdy usterkę wału korbowego spowodowało niedostateczne smarowanie) może być też wymiana uszczelniacza wału korbowego. Do najpowszechniejszych napraw wału korbowego należy jednak wspomniana już regeneracja czopów.
Etapy naprawy czopów
Zabiegi, jakim poddawane są czopy, to:
- szlifowanie
- polerowanie
- wyważanie
- napawanie
Wszystkie te zabiegi w pełni profesjonalnie mogą zostać wykonane jedynie w zakładzie mechaniki samochodowej. Szlifowanie i polerowanie czopów poprawia jakość ich powierzchni. Skutkuje to mniejszymi oporami obracania się wału korbowego oraz dłuższym życiem tej części silnika. Po zakończeniu szlifowania wał korbowy poddawany jest wyważaniu. Dzięki temu procesowi silnik zyskuje drugie życie ‒ zmniejszają się jego drgania i zużycie paliwa, a zwiększa się jego moc. Jeśli czopy są zanadto wysłużone, rekonstruuje się je dzięki napawaniu.