Niemal każdy kierowca spotkał się w pewnym momencie z problemem zaparowanych szyb w samochodzie. Wynika on z unoszącej się we wnętrzu pojazdu wilgoci, która paruje, a następnie osadza się na szybach, znacznie ograniczając widoczność. Jest to nie tylko uciążliwe, ale również bardzo niebezpieczne: rozmazany obraz utrudnia rozeznanie się w otoczeniu i w efekcie może łatwo doprowadzić do stłuczki, a nawet potrącenia pieszego. Para wodna rozprasza również światło, przez co latarnie lub jadące z naprzeciwka pojazdy jeszcze bardziej utrudniają kierowcy koncentrację.
Jak rozwiązać problem zaparowanych szyb?
Zaparowanych szyb nie da się pozbyć natychmiast – jeśli zetrze się wilgoć z ich powierzchni, bardzo szybko zaparują ponownie. Najlepszym rozwiązaniem jest włączenie ogrzewania i skierowanie strumienia ciepłego powietrza w stronę przedniej szyby. Powinno ono w ciągu kilku minut doprowadzić do odzyskania pełnej widoczności.
Jakie mogą być przyczyny zaparowanych szyb?
Istnieje kilka przyczyn parowania szyb w samochodzie. Bardzo często jest to po prostu efekt nadmiaru wilgoci: wejście do pojazdu w mokrych ubraniach lub zaśnieżonych butach sprawia, że przyniesiona woda po jakimś czasie odparowuje, a następnie osadza się na szybach. Kolejną przyczyną może być usterka klimatyzacji. Jeśli doszło do uszkodzenia któregoś z jej elementów, konieczna będzie naprawa. Często okazuje się jednak, że problemem jest zbyt mała ilość czynnika chłodzącego. Nasza firma wykonuje zarówno naprawę, jak i napełnianie klimatyzacji w Lublinie i okolicach.
Przyczyną zaparowanych szyb może być również niewystarczająco sprawna wentylacja. Może dojść na przykład do zapchania filtru przeciwpyłkowego. Wystarczy go wtedy wymienić – najlepiej robić to profilaktycznie, raz lub dwa razy w roku. Za problem odpowiadać mogą także niesprawne nawiewy, stanowiące jeden z kluczowych elementów systemu wentylacji w samochodzie. Jeśli doszło do ich uszkodzenia, trzeba je będzie naprawić. Ostatnią, najrzadszą przyczyną parowania szyb, może być przedostawanie się do wnętrza samochodu płynu chłodniczego, wynikające z awarii nagrzewnicy lub radiatora.