Wśród systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy, a w dużej mierze także za komfort kierowcy odpowiadają różne mechanizmy, w tym układ kierowniczy. Jego uszkodzenie może przekładać się na bezpieczeństwo jazdy, a naprawy bywają kosztowne. Najlepszym wyjściem będzie więc właściwa technika jazdy oraz dbanie o stan techniczny kluczowych podzespołów, co wydatnie zmniejszy częstotliwość koniecznych wizyt u mechanika. W Lublinie i okolicach dla dokonania przeglądu lub wykonania konkretnych napraw najlepiej udać się do warsztatu prowadzonego przez firmę Auto Lux.
Co się składa na układ kierowniczy i jak on działa?
Zadaniem układu kierowniczego jest umożliwienie wybierania przez kierowcę odpowiedniego w konkretnej sytuacji toru jazdy. Jego praca polega na przekazywaniu zmiany pozycji kierownicy i wywoływanie odpowiadającego jej obrotom skrętu kół osi przedniej, a w niektórych samochodach ciężarowych też innych osi skrętnych. Podstawowymi elementami układu kierowniczego jest połączona z kołem kierownicy kolumna, która dochodzi do przekładni kierowniczej, którą zwykle jest klasyczna maglownica, a także złączonych z nią drążkami kierowniczymi zwrotnic, które podczas obrotów kierownicą powodują zmianę położenia kół, a tym samym ich skręcenie.
Jakie usterki układu kierowniczego są najczęstsze i co je powoduje?
Najpoważniejszymi niedomaganiami układu kierowniczego są luzy pojawiające się na maglownicy, związane zwykle ze zużyciem się powierzchni zastosowanej w niej zębatki, a także luzy drążków. Są one odczuwalne w postaci opóźnienia w działaniu po skręceniu kierownicy, a także jako brak precyzji działania. Kierowca może się również spodziewać ściągania auta, braku stabilności po rozpędzeniu samochodu i wyczuwalnego oporu przy kręceniu kierownicą. W grę wchodzi też nierównomierne zużycie bieżnika. Powodami awarii mogą być zużywające się osłony, ale także niezbyt ostrożna jazda, co może objawiać się szybkim podjeżdżaniem pod krawężniki, wjeżdżaniem w wyrwy w jezdni ze znaczną prędkością, jak również niezmniejszanie prędkości przy pokonywaniu progów zwalniających.