Problemy z wydechem mogą być bardzo uciążliwe, a także narazić kierowcę na wysoki mandat. Receptą na niedomagania układu wydechowego jest zastąpienie uszkodzonych elementów nowymi, w razie kłopotów, konieczne więc będzie założenie kolektora, fragmentu rury wydechowej albo wymiana tłumików. W Świdniku i okolicach najlepiej w tym celu odwiedzić warsztat Auto Lux. W przypadku katalizatora będzie to również możliwe, jednak ze względu na wysoką cenę, trzeba się wówczas liczyć ze znacznym wydatkiem. Przekonajmy się, dlaczego katalizatory są tak kosztowne i sprawdźmy, jaka jest ich rola.
Co trzeba wiedzieć o katalizatorach?
Katalizator to urządzenie, które pozwala na zmniejszenie ilości szkodliwych związków zawartych w opuszczających silnik spalinach, a więc m.in. tlenku węgla, dwutlenku węgla oraz węglowodorów, a w jednostkach wysokoprężnych także tlenków azotu. Jego zadaniem jest rozkład termiczny takich substancji, możliwy dzięki specjalnym powłokom wykonanym z cienkich warstw bardzo drogich metali szlachetnych takich jak rod, pallad i platyna. Spaliny przepływają przez kanaliki znajdujące się wewnątrz ceramicznego lub stalowego wkładu, gdzie wnikają do niewielkich porów pokrytych substancjami katalitycznymi. Prawidłowa praca jest możliwa tylko po osiągnięciu około 600°C.
Skąd biorą się problemy z katalizatorami?
W samochodach, które są eksploatowane na krótkich trasach, bardzo często katalizator nie osiąga niezbędnej temperatury roboczej. Ponieważ, nawet gdy rozkład termiczny nie zachodzi, cząsteczki spalin przepływają przez wnętrze katalizatora, często prowadzi to do zatykania porów i spadku efektywności działania. Problemem są uszkodzenia mechaniczne następujące w wyniku wstrząsów oraz gwałtownych zmian temperatur np. po wjechaniu autem w głęboką wodę.