Ubocznym efektem pracy jednostki napędowej jest emisja spalin, zawierających substancje, powstające w wyniku zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej oraz związki zawarte w samym paliwie. W sytuacji, gdy stają się one widoczne i przypominają kolorowy dym, warto zastanowić się nad odwiedzeniem warsztatu samochodowego – w Lublinie i okolicach może to być Auto Lux. Wynika to z faktu, że takie zjawisko często świadczy o poważnej usterce, a szybka reakcja może uchronić przed powiększaniem się skali zniszczeń. Przekonajmy się, jaki wygląd spalin powinien skłaniać do działania.
Kolor spalin a możliwe awarie
Spaliny z prawidłowo funkcjonującego silnika będą bezbarwne, a ich skład będzie odpowiadał obowiązującym normom. Wszelkie odstępstwa mogą być jednak sygnałem alarmowym. Spaliny w kolorze białym będą świadczyć o tym, że do komory spalania przedostaje się płyn chłodzący. Często jest to spowodowane awarią uszczelki pod głowicą i wynika z mieszania się chłodziwa z olejem. Spaliny czarne zwykle są następstwem usterki elementów układu paliwowego – wtryskiwaczy, układu dolotowego, ale niekiedy także turbosprężarki albo zaworu EGR. Przyczyną problemu jest nieprawidłowy skład mieszanki paliwowej. Winny może być też katalizator. Jeżeli z rury wydechowej wydobywa się niebieski dym, do paliwa dostaje się olej silnikowy. Najczęściej wynika to ze zużytych pierścieni tłoków, ale może być też efektem uszkodzenia turbosprężarki. W sytuacji, gdy spaliny mają kolor szary, prawdopodobnie silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury.
Dlaczego warto zwracać uwagę na kolor spalin?
Choć spaliny pojawiają się zawsze po uruchomieniu auta, to nie powinny być widoczne poza okresami chłodów, gdy znajduje się w nich pewna ilość wody, która wcześniej uległa skropleniu na elementach metalowych.