Remont kapitalny silnika to skomplikowana i kosztowna operacja. Często jest to jednak nieunikniona potrzeba, bo bez niego auto nie jest w stanie sprawnie funkcjonować. Tego typu remont wiąże się koniecznością wyjęcia silnika, rozebrania go na części pierwsze, zdiagnozowania problemów, oddania niektórych jego elementów do specjalistycznych serwisów, dokupienia wielu nowych części, a następnie złożenia go na nowo. Jest to bardzo pracochłonna procedura, dlatego oddając pojazd do warsztatu samochodowego, musimy się liczyć z tym, że zostanie tak około tygodnia.
W jakich sytuacjach remont silnika jest nieunikniony?
Konieczność przeprowadzenia remontu silnika pojawia się najczęściej w starszych samochodach z dużym przebiegiem. Może także być potrzebny w młodszych autach, które mimo wieku są intensywnie eksploatowane, a co za tym idzie – silnik jest mocno zużyty. Kolejnym przypadkiem, kiedy remont kapitalny jest wymagany, są niektóre awarie. Między innymi: wypalenie uszczelki nad głowicą, pęknięcie jednego z elementów układu korbowo tłokowego, zatarcie silnika spowodowane brakiem lub niedostateczną ilością oleju silnikowego albo pęknięcie łańcucha, lub paska rozrządu. Wymienione wyżej awarie mogą doprowadzić do konieczności wykonania remontu całego silnika.
Jakie są najczęstsze przyczyny zużycia silnika?
• Nieprawidłowe użytkowanie pojazdu,
• chwilowy zanik smarowania, który może być spowodowany: nadmiernym obciążaniem nierozgrzanego silnika, zbyt dużym obciążeniu silnika na niskich obrotach, osiąganiem wysokich prędkości obrotowych silnika przez niepłynną (rwaną) jazdę, zużyciem pompy oleju albo niewystarczającą drożnością kanałów olejowych,
• niedopilnowanie regularnych wymian płynów eksploatacyjnych (np. oleju silnikowego),
• nieprzestrzeganie terminowych wymian filtrów oleju i powietrza,
• niewystarczająca ilość oleju silnikowego,
• przegrzanie silnika spowodowane najczęściej niesprawnością układu chłodniczego albo niedoborem płynu chłodniczego,
• zły stan techniczny układu zapłonowego, np.: aparatu zapłonowego, świec, kabli wysokiego napięcia.