Pełna sprawność auta jest uzależniona od właściwego funkcjonowania wielu podzespołów, ponieważ nawet drobna pozornie usterka przekłada się na pracę współpracujących z nią elementów. Dla zapobiegania awariom warto więc pamiętać o przeprowadzaniu regularnych przeglądów okresowych i sprawdzaniu stanu technicznego wozu. W tym celu należy systematycznie odwiedzać zaufanego mechanika. W Świdniku i okolicach usługi w zakresie mechaniki pojazdowej na najwyższym poziomie świadczy firma Auto-Lux. Przekonajmy się, jakie mogą być konsekwencje tak banalnej awarii, jak zerwanie paska klinowego.
Jak działa pasek klinowy?
Pasek klinowy to element, który służy do wprawiania w ruch osprzętu silnika. Przekazuje on moment obrotowy generowany przez pracującą jednostkę napędową na wał korbowy do poszczególnych elementów – zwykle alternatora, pompy wodnej oraz sprężarki klimatyzacji – zależnie od rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w danym aucie. Jest to możliwe za sprawą sprzężenia ciernego powierzchni bocznych paska z wgłębieniem znajdującym się w poszczególnych kołach klinowych. Do uzyskania potrzebnej efektywności pasek powinien więc być odpowiednio napięty, a jego „ślizganie się” zmniejsza sprawność układu. Choć pasek jest wprawdzie wzmocniony stalowym kordem, to wykonuje się go z elastomerów gwarantujących łatwość zaginania się na kołach, co sprawia, iż z czasem może on utracić swoje właściwości i wymagać wymiany. Problemem będzie też jego zerwanie.
Co oznacza zerwanie paska klinowego?
Konsekwencje uszkodzenia paska klinowego zależą od konkretnego pojazdu. Zwykle oznaczają jednak brak ładowania akumulatora, pojazd będzie więc mobilny tak długo, póki nie wyczerpie się zapas energii. Bu wydłużyć zasięg warto więc wyłączyć pozostałe odbiorniki prądu. Jeżeli pasek napędza też pompę wodną, silnik będzie pozbawiony chłodzenia, co może szybko spowodować jego przegrzanie. Jazda będzie więc możliwa tylko na krótkim dystansie, a najlepszym wyjściem jest natychmiastowe wyłączenie jednostki napędowej. Najmniejszym problemem okaże przerwa w działaniu klimatyzacji.