Silniki Diesla to jednostki wysokoprężne, które charakteryzują się możliwością uzyskiwania bardzo niskiego zużycia paliwa, a także osiągania znacznego momentu obrotowego już przy stosunkowo niskich obrotach, przez co są standardem w samochodach ciężarowych oraz dostawczych, a także maszynach roboczych i w sprzęcie rolniczym. Osiąganie niskiego spalania i dobrych parametrów pracy oznacza jednak wysoki stopnień komplikacji, stąd przy niewłaściwym serwisowaniu lub nadmiernym obciążeniu ich kierowcy mogą być częstymi gośćmi w warsztatach specjalizujących się w naprawie samochodów. W Lublinie i okolicach usługi tego rodzaju świadczy na najwyższym poziomie warsztat Auto Lux. Przekonajmy się, co najczęściej psuje się w Dieslach i zobaczmy, jak temu zaradzić.
Co psuje się w Dieslach?
Rodzaj problemów, jakie mogą się wiązać z eksploatacją silnika Diesla, zależy w znacznej mierze od jego konstrukcji, a także tego, czy użytkownik pamięta o regularnych przeglądach. Silniki wysokoprężne są czułe na jakość używanego paliwa i dość często dochodzi w nich do zabrudzenia wtrysków, na których pojawiają się osady blokujące przepływ i zaburzające rozpraszanie dawki paliwa, a także utrudniające chłodzenie ich powierzchni. Awarii ulegają pompy wtryskowe. Jedną z częstych bolączek w przypadku aut jeżdżących na krótkich dystansach jest zatykanie się filtra cząstek stałych. Wiele kłopotów jest także z kołami dwumasowymi, pompami AdBlue oraz świecami żarowymi. Zdarzają się również awarie turbosprężarek.
Jak radzić sobie z usterkami?
Wiele problemów z silnikami Diesla można rozwiązać, wybierając opcję regeneracji części. Szczególnie chętnie w ten sposób naprawia się turbosprężarki i pompy. W przypadku wtryskiwaczy i filtrów DPF rozwiązaniem może być ich specjalistyczne czyszczenie.