Energia uwalniana w silniku przy zapłonie mieszanki paliwowo-powietrznej służy do wytworzenia ruchu obrotowego przekazywanego na koła. Efektem ubocznym tego procesu jest powstawanie spalin mających znaczne ciśnienie. Bezpośrednie ich uwalnianie oznaczałoby emisję hałasu, stąd konieczne jest jego ograniczenie w układzie wydechowym. Elementy układu mają kontakt z rozgrzanymi spalinami, a często wodą, przez co szybko mogą ulegać zużyciu. W większości aut po pewnym czasie niezbędna będzie więc wymiana tłumików. W Lublinie i okolicach można w tym celu skorzystać z pomocy warsztatu Auto Lux. Przekonajmy się, jakie są elementy wydechu i zobaczmy, jak działa tłumik.
Z czego składa się układ wydechowy?
Spaliny opuszczając silnik, trafiają do kolektora wylotowego, który zbiera gazy z wszystkich cylindrów i kieruje je do wspólnego wylotu. Za nim znajduje się odcinek rury oraz katalizator, którego rolą jest oczyszczanie spalin. Z niego spaliny przechodzą do tłumika środkowego, po czym rurą trafiają do tłumika końcowego.
Jak pracuje tłumik?
Tłumik to urządzenie, którego konstrukcja powinna pozwalać na zmniejszenie ciśnienia spalin, a tym samym unikniecie hałasu podczas wyprowadzania poza układ wydechowy. W tym celu można stosować różne rozwiązania techniczne. W grę wchodzi tłumik adsorpcyjny, gdzie spaliny mają kontakt z materiałem pochłaniającym drgania lub refleksyjny, gdzie fale dźwiękowe wielokrotnie odbijają się o powierzchnie wydechu zmieniające swój przekrój, co oznacza wytracanie energii akustycznej. Stosuje się również interferencję, czyli rozwiązania pozwalające na nakładanie się fal na siebie, co prowadzi do ich wytłumienia. Najczęściej tłumiki korzystają z różnych metody wygłuszania drgań – głównie przez zmiany kierunków przepływu oraz średnic przewodów.