Komfort i bezpieczeństwo jazdy są uzależnione od wielu czynników, jednak zwykle dość duże znaczenie ma temperatura panująca w kabinie. Latem w grę wchodzi przede wszystkim chłodzenie wnętrza, co jest możliwe dzięki nawiewowi powietrza lub przy większych upałach za sprawą systemu klimatyzacji. Zimą można również korzystać z tych układów, jednak zamiast nawiewu zimnego powietrza używane jest ogrzewanie. Pomaga ono w dostarczaniu do kabiny ciepła, a także zapobiega parowaniu szyb i osadzaniu się na nich szronu. Może się zdarzyć, że praca urządzeń tego rodzaju nie przebiega prawidłowo, co może wymagać interwencji mechanika i np. napełnienia klimatyzacji samochodowej. W Lublinie i okolicach usługi tego rodzaju wykonuje warsztat Auto Lux. Przekonajmy się, co może ulec usterce w przypadku ogrzewania i jak zorientować się, że potrzebuje ono naprawy.
Co psuje się w systemie ogrzewania?
Budowa układu ogrzewania jest stosunkowo prosta. Składa się on z nagrzewnicy, przez którą przepływa płyn chłodniczy krążący w silniku i trafiający zarówno do niej, jak i do chłodnicy, gdzie przekazuje nagromadzone ciepło do powietrza. System obejmuje również dmuchawę napędzaną silnikiem elektrycznym, która wymusza ruch powietrza oraz zawór otwierający obwód, którym płyn chłodniczy dopływa do nagrzewnicy. Ważne będzie sterowanie pracą zaworu, regulujące ilość pozyskiwanego ciepła oraz kontrola intensywności pracy dmuchawy.
Jakie są objawy awarii ogrzewania?
Większość usterek systemu ogrzewania wiąże się z wadliwie działającymi układami elektrycznymi – uszkodzeniem silnika elektrycznego dmuchawy, przycisku sterującego bądź styków. W grę wchodzi też zużycie się łożyska, na jakim osadzony jest wirnik wentylatora. Przyczyną problemów może być nieszczelność części instalacji związana z wyciekiem chłodziwa, albo zablokowanie przepływu wskutek osadzania się kamienia lub innych zanieczyszczeń. Zdarza się również złe działanie zaworu. Podstawowym objawami niesprawności są mała ilość docierającego ciepła, zapach płynu chłodniczego, nadmierny hałas lub brak przepływu powietrza.