Stan polskich dróg wciąż pozostawia wiele do życzenia. Felgi naszych aut muszą radzić sobie ze sporymi dziurami, nierównościami, wysokimi krawężnikami i wieloma innymi wyzwaniami, które na nie czekają. Niestety najechanie na taką przeszkodę często kończy się wygięciem i uszkodzeniem obręczy. Jak poznać, że nasza alufelga jest uszkodzona i czy warto oddać ją do prostowania? Sprawdźmy!
Krzywa felga – jak rozpoznać?
Skrzywienie felgi dość łatwo rozpoznać z fotela kierowcy. Prowadząc auto, zauważmy, że kierownica zaczęła intensywnie drgać – jeszcze bardziej odczuwalne stanie się to w trakcie hamowania. Krzywa felga powoduje wibracje całego zawieszenia, odczuwalne w całym pojeździe. Przy krzywej feldze często będziemy mieli też do czynienia z rozszczelnieniem opony, uszkodzonej przez zdeformowaną obręcz. To z kolei może wiązać się ze „ściąganiem” samochodu w którąś stronę. Krzywa felga może też „bić”, czyli wydawać charakterystyczny dźwięk. Koło w takim przypadku może zacząć obcierać o nadkole, a auto hamować z różną intensywnością. Dlaczego nie można jeździć z krzywą felgą? Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa – samochód na drodze nie zachowuje się stabilnie. Ponadto zużywają się w nim szybciej łożyska, piasty i zawieszenie. Opona nie pracuje poprawnie, przez co kierowca częściej odwiedza wulkanizatora.
Naprawa felgi aluminiowej
O ile prostowanie felg stalowych jest stosunkowo proste, o tyle alufelgami powinien zająć się uczciwy fachowiec. Przede wszystkim musi ocenić on, czy daną felgę da się naprawić tak, by pozostała bezpieczna. Nie powinno się robić tego za wszelką cenę – przy bardzo dużych uszkodzeniach obręcz po prostu trzeba wymienić na nową. Prostowanie felg jest oczywiście tańsze niż zakup nowych obręczy. Różnica w cenach jest tym korzystniejsza, im większą felgę uszkodziliśmy. Ze względu na właściwości aluminium felga podczas naprawy powinna być cały czas podgrzewana – dzięki temu materiał nie utraci swojej trwałości. Część kierowców zastanawia się, czy warto prostować felgi. Według fachowców, jeśli nie zamierzamy prostować bardzo uszkodzonej obręczy, a naprawa zostanie wykonana w profesjonalny sposób, przeciwwskazania ku prostowaniu właściwie nie istnieją.