Prawdopodobnie większość osób w Polsce, które mają lub miały swój samochód, przynajmniej raz nie mogła otworzyć drzwi do auta w zimie, gdyż te przymarzły. Niestety, w wielu przypadkach taka sytuacja kończy się mocnym szarpnięciem drzwi, co skutkuje uszkodzeniem uszczelki. Nowa uszczelka to stosunkowo spory wydatek, a użytkowanie auta bez uszczelki nie jest komfortowe i może skończyć się kolejnymi uszkodzeniami. Dlatego przed zimą warto zafundować uszczelkom w drzwiach „małe SPA”.
Smarowanie uszczelek
Uszczelki wystarczy odpowiednio zakonserwować, aby nie chłonęły wody (to właśnie ona, w połączeniu z mrozem, prowadzi do ich uszkodzenia). Dawniej popularnym sposobem było nasmarowanie ich zwykłą wazeliną. Guma jednak jej nie wchłania, przez co wazelina może po prostu brudzić przy korzystaniu z auta. Z tego samego powodu złym pomysłem jest też stosowanie olejów lub smarów, które dodatkowo jeszcze bardziej uszkadzają uszczelki. Jeśli planujemy własnoręcznie je zakonserwować, lepiej postawmy na specjalny silikon przeznaczony do tego celu. Produkty te dostępne są w sprayu, ale i poręczniejszych sztyftach. Trzeba jednak pamiętać, że dokładne zabezpieczenie wszystkich uszczelek jest stosunkowo łatwe, lecz pracochłonne i czasochłonne.
Zgłoś się do warsztatu!
Dobrym pomysłem jest też oddanie auta przed sezonem zimowym do zaufanego mechanika i poinformowanie go o problemie przymarzających drzwi. Specjalista solidnie wysuszy uszczelki i przygotuje je do konserwacji oraz dobierze odpowiedni preparat i zakonserwuje je tak, by dostęp do samochodu nawet w największe mrozy nie był utrudniony. Dobry warsztat zadba nie tylko o drzwi kierowcy i pasażerów, ale też klapę od bagażnika – trzeba pamiętać, że przy minusowych temperaturach również i ona potrafi odmówić współpracy. Mechanicy przy okazji zajmą się uszczelkami szyb, a jeśli dany samochód go posiada – również szyberdachu. Z pewnością zrobią to tak, by ślady preparatów nie pobrudziły szyb i nie wpływały negatywnie na komfort korzystania z pojazdu. Pamiętajmy, że mechanicy o uszczelkach i ich konserwacji wiedzą dosłownie wszystko. Codziennie zajmują się wymianami uszczelek w silniku i innych podzespołach pojazdów, nie stanowią więc one dla nich żadnej tajemnicy.