Żaden nowoczesny samochód nie może funkcjonować prawidłowo bez sprawnej instalacji elektrycznej. Jest ona potrzebna nie tylko do rozruchu auta i dostarczania iskry oraz działania podstawowych systemów, takich jak oświetlenie, ogrzewanie czy wycieraczki, ale również będzie niezbędna do pracy niemal wszelkich innych podzespołów ze względu na obecność licznych układów elektronicznych. Tak jak wszystkie instalacje elektryczne również samochodowa jest podatna na uszkodzenia. Ochroną delikatnego osprzętu przed przeciążeniami i zwarciami są montowane w aucie bezpieczniki. Ich awaria często zmusza kierowcę do odwiedzin w warsztacie samochodowym. W Lublinie pomoc w zakresie elektromechaniki można znaleźć w firmie AUTO-LUX, której warsztat zlokalizowany jest w pobliskiej Kalinówce.
Jaka jest rola bezpieczników w instalacji samochodowej?
Instalacja elektryczna każdego auta jest podatna na zwarcia. Montowane w niej bezpieczniki mają za zadanie zareagować, rozłączając obwód i przerywając przepływ prądu. Na ogół w autach używa się bezpieczników topikowych, z cienkim przewodem ulegającym przepaleniu w razie zbyt dużego obciążenia. Znacznie rzadziej spotyka się bezpieczniki termiczne, są one używane głównie w autach ciężarowych. Zadziałanie bezpiecznika pozwala na uniknięcie nadmiernego rozgrzania się przewodu, czego następstwem może być stopienie instalacji lub nawet pożar.
Jakie bezpieczniki stosuje się w samochodach najczęściej?
W samochodowych instalacjach elektrycznych najczęściej stosuje się bezpieczniki płytkowe. Mają one dwa metalowe piny służące do osadzania ich w gnieździe oraz łączący je cienki drucik, który w razie dużego obciążenia ulega przepaleniu. W pojazdach używa się trzech rodzajów bezpieczników płytkowych mini (11,9 mm), normalnych (19 mm) oraz maxi (35 mm). Mogą one reagować na różne natężenie prądu. Bezpieczniki mini i normalne zabezpieczają w zakresie od 1 do 35 A, natomiast maxi od 20 do 100 A. Innym rodzajem bezpieczników są bezpieczniki rurkowe – drucik jest w nich umieszczony w niewielkiej szklanej tubie zamkniętej z obu stron metalowymi nakładkami służącymi do montażu.