Większość konstrukcji nośnej samochodu wraz z poszyciem jest wykonana z elementów metalowych, głównie blach stalowych. Materiał ten jest wybierany ze względu na swoją wytrzymałość mechaniczną oraz łatwość, z jaką można mu nadawać rozmaite kształty. Niestety metale są również narażone na przyspieszone utlenianie zachodzące w obecności wilgoci lub wody, które sprzyjają przepływowi napięcia i powstawaniu rdzy. Choć stal jest zabezpieczana przed niszczeniem za pomocą warstwy cynku oraz lakieru w wielu przypadkach nie obędzie się bez zastosowania dodatkowych zabezpieczeń podczas wizyty w dobrym warsztacie samochodowym. W Świdniku najlepiej korzystać z usług firmy AUTO-LUX, której warsztat znajduje się w niedalekiej Kalinówce.
Dlaczego zabezpieczenie przed korozją jest potrzebne?
Cała karoseria auta ma ciągły kontakt z różnymi czynnikami zewnętrznymi. Jest narażona na działanie deszczówki, wodę chlapiącą z kałuż i wilgoć zawartą w powietrzu. Podczas eksploatacji pojazdu ulega też uszkodzeniom mechanicznym. Pojawiają się na niej zarysowania powodowane przez szkody parkingowe, odpryski po uderzeniach kamieni, czy otarcia w wyniku najeżdżania na krawężniki lub przeszkody. Połączenie wszystkich tych oddziaływań sprawia, że oryginalne zabezpieczenia blach dość szybko się zużywają i przestają wypełniać swoją funkcję.
Jakie są formy zabezpieczeń antykorozyjnych?
Sposobem na przedłużenie żywotności karoserii jest wykonanie kolejnego zabezpieczenia. Zwykle ma postać jednolitej i szczelnej powłoki nanoszonej na elementy podwozia. Pełni ona funkcję bariery niedopuszczającej do kontaktu blachy z wilgocią i wodą, a jednocześnie w dużym stopniu jest odporna na uszkodzenia mechaniczne. Na ogół nakładane warstwy mają grubość kilku milimetrów i są dość elastyczne. Niektóre specyfiki mają dodatkowe właściwości, reagując z rdzą i neutralizując jej niszczące działanie. Zazwyczaj preparaty używane do zabezpieczeń to elastyczne tworzywa sztuczne. Dobrym zabezpieczeniem może być stosowanie inhibitorów korozji w profilach zamkniętych. Zewnętrzne części karoserii pokrywa się najczęściej specjalnym woskiem.