Większość polskich kierowców opony wymienia dwa razy w roku – na zimowe, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7oC i na letnie, gdy na wiosnę robi się ciepło. Niektórzy decydują się na samodzielną wymianę, lecz bez odpowiedniego sprzętu i doświadczenia można zniszczyć felgi i gumy. W swoim garażu wymienisz cały komplet opon, lecz nawet w takim przypadku można popełnić błędy. W tym wpisie dowiesz się, jakie są najczęstsze niedopatrzenia podczas wymiany.
Problemy podczas demontażu i montażu opon
Szczęki, głowica montażownicy oraz łyżka do podważania opon powinny być wyposażone w nakładki, które nie będą rysować felg. Wymianę opon najlepiej przeprowadzać w warsztatach dysponujących odpowiednimi narzędziami. Podczas demontażu czujnik ciśnienia powinien znajdować się pod stopką, ponieważ można go przypadkowo uszkodzić. Po zdjęciu należy nasmarować wnętrze felgi specjalnym preparatem, który ułatwi montaż i zwiększy szczelność. Niektóre pasty na bazie substancji rozporowych mogą wpłynąć na gumę, co wiąże się z utratą okresu gwarancyjnego ogumienia wybranych producentów. Przed montażem nowych opon należy sprawdzić kierunek toczenia i zewnętrzną stronę. Informacje te są zaznaczone strzałką kierunkową oraz napisem Outside/Inside. Ma to szczególne znaczenie w przypadku ogumienia asymetrycznego.
Na co uważać podczas wymiany całego kompletu kół?
Wymiana samych opon jest dość problematyczna, lecz zmianę kompletu kół możesz przeprowadzić samemu. Musisz jednak wiedzieć, że to również można wykonać niepoprawnie. Przykręcenie śrub nie wydaje się skomplikowaną czynnością, jednak w praktyce różnie z tym bywa. Za słaby montaż grozi odpadnięciem koła w trakcie jazdy, natomiast zbyt mocny może doprowadzić do tego, że po pewnym czasie trudno będzie odkręcić felgę. Najlepiej używać klucza dynamometrycznego, który nie przekręci gwintu. Śruby można delikatnie nasmarować smarem grafitowym lub miedziowym, aby w przyszłości ułatwić ich odkręcanie. Po zmianie kompletu kół i tak powinieneś udać się do mechanika na wyważenie, aby uniknąć nierównomiernego zużycia opon i zmniejszenia komfortu jazdy.