Usterki w samochodach zdarzają się na tyle często, że do mechaników praktycznie zawsze trzeba czekać w kolejce. Jedne wpływają na bezpieczeństwo i trzeba je zlikwidować od razu, inne natomiast zmniejszają tylko poziom wygody użytkowania auta. Zastanawiasz się, z jakimi awariami najczęściej mają do czynienia współcześni kierowcy? Odpowiedź znajdziesz w poniższym tekście.
Problemy z elektryką samochodu
Najwięcej problemów w autach sprawiają układy elektryczne, które są delikatne, lecz muszą pracować w ciężkich warunkach. Kierowcy zazwyczaj nie mają wpływu na ich działanie i awaryjność. Naprawa samochodu z tego typu usterką nie zawsze jest możliwa u pierwszego lepszego mechanika. Z jednej strony są to awarie czujników czy centralnego zamka, które nie wpływają na bezpieczeństwo jazdy, a z drugiej wadliwe alternatory i rozruszniki. Najczęściej zużywają się elementy typowo eksploatacyjne, czyli akumulatory i żarówki. Przyczyn awarii w układzie elektrycznym może być bardzo wiele Należą do nich spięcia w instalacji, przepalone bezpieczniki, całkowite rozładowanie akumulatora czy wady fabryczne.
Najpopularniejsze usterki mechaniczne
Awarie w poszczególnych układach mechanicznych przeważnie stwarzają więcej problemów, ponieważ wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Najczęściej na trasie kierowcom przydarza się przebić oponę. Duże zagrożenie na drodze sprawiają usterki układu hamulcowego. Występują one przez starte klocki lub skorodowane przewody, które wpływają na wyciek płynu hamulcowego. Przy długotrwałym hamowaniu może także dojść do zagotowania płynu, przez co układ przestanie poprawnie działać. Usterki dość często dotyczą silników. Na uwagę zasługuje szczególnie pasek rozrządu, którego zerwanie grozi poważnymi uszkodzeniami.
Auta mocno eksploatowane w miastach zazwyczaj mają zniszczone sprzęgła. Dość awaryjnymi częściami są także przeguby, których uszkodzenie może unieruchomić pojazd. Inna typowa usterka to luzy w kierownicy, które objawiają się stukami w zawieszeniu i problemami z kierowaniem samochodu. Najczęściej powstają przez luzy w przegubach drążków kierowniczych lub zużycie przekładni. Zaświecenie się kontrolki dotyczącej nieprawidłowego ciśnienia oleju wskazuje na awarię układu smarowania. Może to być zapchany filtr oraz niesprawny zawór przelewowy przez odkształconą puszkę lub pokrywę.