Instalacja gazowa w samochodzie ma wiele zalet, jednak najważniejszą z nich jest niewątpliwie niska cena paliwa. Dlatego właśnie jest szczególnie polecana kierowcom, którzy jeżdżą dużo i pokonują długie trasy. Jeśli myślisz nad instalacją gazową w swoim samochodzie, zapewne zastanawiasz się, czy jest to możliwe. W poniższym wpisie znajdziesz na ten temat wszystkie najważniejsze informacje.
Instalacja w silniku z wtryskiem pośrednim
Montaż instalacji gazowej nie zawsze jest opłacalny. Rzadko kiedy decydują się na niego kierowcy, którzy wykonują niskie przebiegi. Tak naprawdę wszystko zależy od ceny instalacji oraz czasu, jakiego potrzeba na jej zwrot. W niektórych jednostkach napędowych po podłączeniu gazu może dochodzić do usterek takich jak pęknięcie głowicy czy samoczynne gaśnięcie silnika. Z instalacjami na gaz bardzo dobrze pracują silniki z wtryskiem pośrednim (wtrysk do kolektora dolotowego). Są to m.in.:
- 1.6 MPI oraz 1.4 MPI 16V od Volkswagena,
- 1.4 Turbo Grupy General Motors,
- 1.8 oraz 2.0 grupy PSA (Citroen i Peugeot),
- seria K silników 1.6 8V oraz 1.6 16 V Renault,
- Valvematic 1.6, 1.8 i 2,0 marki Toyota.
Powyższe silniki należą do najczęściej dostosowywanych pod gaz, lecz nie są jedyne. Jeszcze kilka lat temu problemem były silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, lecz obecnie to się zmienia.
Problemy z wtryskiem bezpośrednim
Nowe technologie sprawiają, że przybywa silników z bezpośrednim wtryskiem, do których można podłączyć instalacje gazowe do samochodu. To jednak wiąże się z wyższą ceną oraz dodatkowym dotryskiem benzyny. Jest on niezbędny, ponieważ przy dłuższej jeździe na samym gazie mogłoby dojść do zatarcia wtryskiwaczy. W ten sposób dochodzi do wtrysku nawet 20% benzyny w mieszance, co w połączeniu z małymi przebiegami staje się nieopłacalne. Gazu nie wstawia się w samochodach poniżej 2 lat, ponieważ można w ten sposób stracić gwarancję. Są także modele np. Skody lub Dacii, które producenci dostosowują do instalacji LPG zakładanej przez profesjonalne serwisy. Na możliwość podłączenia gazu wpływa wiele czynników i choć zazwyczaj da się to zrobić, nie zawsze się opłaca.
Instalacja gazowa w silnikach diesla
Podłączanie gazu do silników diesla przez wiele lat było mało popularne, lecz obecnie zaczyna to się zmieniać. Jak w każdym innym przypadku wysoką efektywność można uzyskać długich dystansach. System Solaris Diesel sprawdza się w dobrze obciążonych silnikach np. w pracy pojazdów ciężarowych, dużych maszynach rolniczych i traktorach. Podawanie LPG ogranicza spalanie oleju napędowego, lecz nie jest w stanie wyeliminować go do zera. W instalacjach typu diesel gaz rozruch odbywa się na oleju napędowym, a praca wymaga spalania mieszanki ropy i gazu w ilości maksymalnie 30%. Inne rodzaje podłączeń mogą potrzebować kosztownych modyfikacji silnika. Instalacje LPG w dieslach wciąż są udoskonalane ze względu na wysokie ceny i powolne zwroty inwestycji.