Bieżniki w oponach ścierają się w wyniku normalnej eksploatacji, lecz powinny zużywać się tak samo. Jeśli jednak zauważysz, że zużycie na jednej oponie jest nierównomierne lub różni się ono od pozostałych opon, może okazać się, że problem leży w mechanice twojego pojazdu. Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, zapoznaj się z najczęstszymi przyczynami nierównego ścierania się bieżnika.
W jaki sposób bieżnik może się niepoprawnie ścierać?
Zużycie środkowej części bieżnika w stosunku do boków opony w wielkości przekraczającej 2 mm wskazuje na zbyt wysokie ciśnienie w kołach. Jeśli natomiast większe zużycie jest na bokach, ciśnienie zapewne jest zbyt niskie. Rozwiązanie tych problemów nie jest trudne – wystarczy skorygować ten parametr. Bieżnik starty na obrzeżach może także wynikać ze stylu kierowania obfitującego w agresywne pokonywanie zakrętów. Szybka jazda po krętych drogach i niestabilnym podłożu prowadzi także do naderwania się gumy przy rowkach. Faliste zużycie bieżnika to częsty powód niepoprawnego ustawienia geometrii kół lub złej pracy zawieszenia. Zazwyczaj pojawia się na kołach tylnej osi, która nie jest napędową. Przez awaryjne hamowanie bez ABS-u może dojść do miejscowych zdarć lub naderwań.
Usterki mechaniczne wpływające na zużycie bieżnika
Zła geometria kół jest najczęstszą przyczyną nierównomiernego zużycia bieżnika. Pod wpływem czynników eksploatacyjnych koła się przesuwają, przez co nie są odpowiednio ustawione względem drogi. Wpływa to na nierównomierne rozłożenie się ciężkości. Koła mogą kręcić się na osi, która nie jest prostopadła do kierunku jazdy. Parametrami geometrii zawieszenia są:
- zbieżność kół,
- kąt ich pochylenia,
- kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy,
- kąt wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy.
Nachylenie górnej części koła względem osi powoduje tzw. uwypuklenie dodatnie, a wychylenie wewnętrzne ujemne. Oba przypadki prowadzą do nieprawidłowego nacisku, co kończy się zużyciem którejś z opon oraz niszczeniem elementów układu jezdnego. Taka sytuacja może wynikać również z nałożenia zbyt wąskiej felgi, co prowadzi do zwiększenia naprężeń i deformacji. Oprócz usunięcia usterki może być potrzebna także wulkanizacja opon. Awarie w układzie przeniesienia napędu lub zawieszenia mogą pośrednio wpływać na pracę kół. Za złe położenie odpowiadają uginające się sprężyny, zużyte przeguby lub wahacze.