Efektowność auta oraz żywotność jego kluczowych podzespołów zależy w przeważającej mierze od zastosowanych w nim rozwiązań konstrukcyjnych. Na zachowanie pojazdu i tempo zużycia jego poszczególnych elementów oddziałują jednak także reakcje kierowców oraz ich nawyki. W przypadku układu hamulcowego można znacznie wydłużyć czas eksploatacji klocków hamulcowych i tarcz, a także wpłynąć na poziom bezpieczeństwa pamiętając o hamowaniu silnikiem zamiast ciągłego korzystania z hamulca nawet wówczas, gdy nie jest to niezbędne. Stosując ten manewr, nie trzeba się także obawiać, że ze względu na obciążenie innych podzespołów konieczna będzie szybka naprawa samochodów. W Lublinie i okolicach o właściwy stan techniczny pojazdu można zadbać skutecznie, odwiedzając serwis Auto Lux.
Na czym polega hamowanie silnikiem?
Hamowanie silnikiem to sytuacja, w której kierujący odpuszcza pedał przyspieszacza bez rozsprzęglania skrzyni biegów. W samochodach z elektronicznym wtryskiem sprawia to, że podawanie paliwa zostaje zredukowane do dawki zużywanej na tzw. wolnych obrotach. Jednocześnie auto wytraca prędkość, ponieważ prędkość obrotowa kół jest przez skrzynię biegów przenoszona na silnik. Energia, jaką ma jadące auto, będzie więc wytracana z uwagi na pojawiające się opory, wymuszane przez poruszanie kołami zębatymi w skrzyni biegów oraz korbowodem i tłokami. Skala redukcji prędkości zależy od przełożenia – im niższy bieg, tym będzie większa. Podczas hamowania silnikiem należy więc stopniowo zmieniać biegi na niższe wraz ze spadkiem obrotów.
Kiedy warto hamować silnikiem?
Hamowanie silnikiem nadaje się znakomicie do wytracania prędkości, nie sprawdzi się jednak gdy trzeba szybko zatrzymać pojazd, a zbyt duża redukcja biegu i załączenie niskiego przełożenia przy wysokiej prędkości może spowodować zniszczenie sprzęgła i koła dwumasowego. Warto pamiętać, że hamowanie silnikiem sprawdza się podczas jazdy w górach, ponieważ zapobiega nadmiernemu nagrzewaniu się hamulców. Korzystanie z tej możliwości w czasie jazdy w normalnym ruchu pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz utrzymywania zakresu obrotów, przy których silnik najszybciej reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszacza.