Większość producentów samochodów zamieszcza w instrukcjach obsługi ostrzeżenie dla kierowców, by nie zmuszali skrzyni biegów i jednostki napędowej do zbyt intensywnej pracy, dopóki nie osiągnie ona odpowiedniej temperatury. Gwałtowne przyspieszanie czy częsta i raptowna zmiana biegów są niewskazane, a użytkownicy są informowani o tym, że takie zachowania mogą doprowadzić do usterek wymagających wizyty w warsztacie samochodowym (w Lublinie oraz okolicach firmą sprawnie wykonującą wszelkie naprawy jest Auto Lux). Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że podobne zalecenie odnosi się nie tylko do kilku minut po ruszeniu z miejsca, ale całego czasu upływającego do momentu, aż temperatura osiągnie optymalny poziom. Przekonajmy się, dlaczego jest to ważne i zobaczmy, czym może być spowodowane niedogrzanie silnika.
Dlaczego zbyt niska temperatura pracy silnika jest niepożądana?
Każda spalinowa jednostka napędowa jest projektowana tak, by pracowała w optymalnych dla siebie warunkach, jeżeli chodzi o poziom temperatury. Jest to ważne z uwagi na właściwą współpracę poszczególnych części ruchomych, a także właściwe smarowanie. Metal, z którego jest zrobiony korpus silnika i głowica, zawory, tłoki i korbowody oraz wał korbowy i łożyska w nieznacznym stopniu zmieniają wymiary w zależności od swej temperatury. Konstruktorzy zakładają, że przez większość czasu silnik będzie nagrzany do optymalnych 90°C. Poniżej tej wartości pojawiają się problemy ze smarowaniem, ponieważ olej staje się zbyt gęsty i nie rozpływa się prawidłowo po wszystkich powierzchniach, co oznacza podwyższone ryzyko wystąpienia tarcia. Przekraczanie progu 90°C także nie jest korzystne, ponieważ metal może zrobić się bardziej plastyczny i przez to podatny na zniszczenia, a olej stanie się zbyt rzadki, często dojdzie też do jego spalania i powstawania nagaru.
Co sprawia, że silnik jest niedogrzany?
Problemy z utrzymaniem temperatury na odpowiednim poziomie są zwykle powodowane przez nieprawidłowe działanie układu chłodzenia. W przypadku niedogrzania silnika w grę wchodzi zazwyczaj uszkodzenie termostatu, który kieruje płyn chłodzący przez cały czas do chłodnicy, co sprawia, że jednostka napędowa przy niewielkim obciążeniu i w niskich temperaturach zewnętrznych może mieć kłopoty z rozgrzaniem się i przekroczeniem wymaganego pułapu.