Awarie pojazdów, zwłaszcza jeżeli zdarzają się „w drodze”, są zwykle kłopotliwe, stresujące i kosztowne. Takich sytuacji można jednak uniknąć, jeżeli dobrze dba się o auto i nie zapomina o wykonywaniu regularnych przeglądów samochodu. W Świdniku i okolicach w usługach tego rodzaju specjalizuje się warsztat Auto-Lux. Dzięki takiemu podejściu wszystkie najważniejsze komponenty wozu będą w dobrym stanie technicznym, co sprawi, że nie trzeba będzie martwić się usterkami osprzętu silnika, ani poważnymi kłopotami z jego najważniejszymi elementami. Przekonajmy się, co warto wiedzieć o pasku klinowym i pasku rozrządu.
Jaka jest funkcja paska klinowego?
Pasek klinowy to cięgno, które przekazuje moment obrotowy generowany przez silnik z obracającego się wału korbowego na elementy stanowiące osprzęt jednostki napędowej. W zależności od konstrukcji będzie to alternator odpowiedzialny za wytwarzanie prądu niezbędnego do funkcjonowania wielu podzespołów oraz pompa wodna, która zapewnia krążenie chłodziwa kanałami w bloku silnika oraz kierowanie go do chłodnicy, a tym samym pozwalająca na utrzymanie właściwej temperatury. Zerwanie paska klinowego oznacza więc problemy z rozładowującym się szybko akumulatorem, a niekiedy też ryzyko przegrzania i w efekcie zatarcia silnika. Paski klinowe mają dość prostą konstrukcję i działają przez sprzężenie cierne między swymi powierzchniami bocznymi a bokami rowków w kołach pasowych.
Za co odpowiada pasek rozrządu?
Pasek rozrządu służy do synchronizacji obrotów wału korbowego, a tym samym poruszania się tłoków za pozycją ulokowanych w górnych częściach cylindrów zaworami, które służą do wyprowadzania gazów spalinowych oraz dostarczania powietrza wymieszanego z paliwem. Z uwagi na pełnioną funkcję w tym celu używane są paski uzębione, które przesuwają się dzięki mechanicznemu naciskowi koła uzębionego na wale i przekazują moment obrotowy na koło sterujące krzywką rozrządu. Zerwanie paska rozrządu oznacza kolizję tłoków i zaworów oraz poważne uszkodzenie lub zniszczenie silnika.