Stan techniczny samochodu jest uzależniony od dobrego funkcjonowania wszystkich jego elementów, ponieważ usterka każdej z części może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu, a wiele awarii bez odpowiedniej reakcji spowoduje uszkodzenie współpracujących z wadliwym komponentem części. By zminimalizować ryzyko wystąpienia takich sytuacji, warto pamiętać o regularnych przeglądach samochodu. W Lublinie i okolicach najlepiej będzie udać się w tym celu do warsztatu Auto Lux. Wśród czynności wykonywanych podczas serwisowania pojazdu mechanicy zwracają zwykle uwagę na najważniejsze i najczęściej ulegające awarii komponenty, w tym na nie zawsze doceniane paski wieloklinowe. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.
Czym są paski wieloklinowe i jaką pełnią funkcję?
Paski wieloklinowe to połączenie ze sobą kilku pasków klinowych, co sprawia, że w istotny sposób rośnie powierzchnia kontaktu między elementami przenoszącymi moment obrotowy. Jest to ważne, ponieważ to właśnie występowanie sprzężenia ciernego między bocznymi powierzchniami paska a bocznymi powierzchniami koła klinowego pozwala na przekazywanie napędu z obracającego się wału korbowego na rozrząd albo elementy osprzętu – alternator, sprężarkę klimatyzacji i pompę wodną. W przypadku zerwania paska dojdzie więc do przerwy w dostarczaniu zasilania i po wyczerpaniu energii zgromadzonej w akumulatorze auto zostanie unieruchomione. Poważnym problemem będzie też brak przepływu cieczy chłodzącej, co szybko doprowadzi do „zagotowania” silnika, a nawet jego zatarcia.
Dlaczego paski wieloklinowe ulegają awariom?
Budowa pasków wieloklinowych jest zbliżona do klasycznych. Składają się one z rdzenia zrobionego ze stalowej linki lub włókna o wysokiej wytrzymałości np. aramidu, a część zewnętrzna powstaje z elastycznego tworzywa sztucznego. Do awarii dochodzi więc zwykle albo wskutek przerwania rdzenia albo znacznie częściej w wyniku uszkodzenia części zewnętrznej. Może to być spowodowane utratą właściwości przez użyty materiał, kontaktem z ciałem obcym czy brakiem osiowości.