Warunki pogodowe mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego kierowcy powinni dostosowywać do nich swoją technikę prowadzenia auta, biorąc pod uwagę wszystkie możliwe zagrożenia, jakie wiążą się z konkretną porą roku. Będzie to ważne zwłaszcza w przypadku mroźnej zimy, która podnosi poprzeczkę, jeżeli chodzi o umiejętności niezbędne, aby dotrzeć do celu bez narażania się na ryzyko wypadku lub uszkodzenia pojazdu. Wśród podstawowych czynności, jakie należy wykonać przed zimą, będzie z pewnością wymiana opon. W Lublinie można to zrobić w serwisie Auto Lux. Warto jednak pamiętać, że konieczna będzie także zmiana niektórych nawyków.
Opony zimowe a przyczepność
Opony zimowe pomagają w poruszaniu się po świeżym śniegu, ponieważ dzięki swej konstrukcji radzą sobie z odprowadzaniem jego nadmiaru, co sprawia, że auto zachowuje kontakt ze stabilnym podłożem. Równie ważne jest to, że specjalnie dobrana mieszanka gumowa zapobiega utracie elastyczności, wpływając na skrócenie drogi hamowania. Nie można jednak zapominać, że żadne auto nie utrzyma się na drodze, wjeżdżając z dużą prędkością na gładką taflę lodu. Jazda zimą wymaga więc z pewnością ostrożniejszego naciskania pedału gazu i zwracania uwagi na stan nawierzchni. Jeśli chodzi o możliwość utrzymywania przyczepności, wsparciem są nowoczesne systemy elektroniczne, jak choćby popularny ESP zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu.
Hamowanie podczas jazdy zimą
Jednym z niebezpieczniejszych manewrów w warunkach zimowych jest hamowanie. W przypadku aut wyposażonych w system ABS dla uzyskania odpowiedniej skuteczności w razie sytuacji awaryjnych wymagane jest mocne i zdecydowane wciśnięcie pedału hamulca. Hamowanie pulsacyjne konieczne w pojazdach starszego typu w nowocześniejszych samochodach niepotrzebnie wydłuży odległość niezbędną do zatrzymania się. Warto też pamiętać, że każda gwałtowna zmiana kierunku jazdy na śliskiej jezdni może wprowadzić auto w poślizg. Samochody z napędem na przód będą w takiej sytuacji podsterowne, a z napędem na tył nadsterowne. W pierwszym przypadku oznacza to uślizg kół przedniej osi na zewnątrz zakrzywionego toru jazdy, a w drugim uślizg kół przedniej osi do wewnątrz, a osi tylnej na zewnątrz.